Snuskommissionen om tobaksrelaterad dödlighet

Report this content

Sverige har lägst tobaksrelaterad dödlighet inom EU bland män. Sveriges Radios uppgift om att Snuskommissionen skulle påstå att det gäller för hela befolkningen är felaktig.

Hela poängen är att män snusat under lång tid istället för att röka. Därav den låga tobaksrelaterade dödligheten. Kvinnorna har rökt och har därför högre dödstal. Att några politiska partier missat den distinktionen är beklagligt och bör korrigeras.

Det är nämligen denna skillnad som är hela poängen vad gäller skademinimeringsprincipens folkhälsobefrämjande effekt. Du kan leva med ditt snus men du dör av dina cigaretter.

Därför är det extra oroande att det nu inom EU diskuteras att förbjuda det vita snuset som är en ny produkt som kvinnor konsumerar i större utsträckning. När det äntligen kommer ett alternativ även för kvinnorna, som kan ta ned den tobaksrelaterade dödligheten för dem, då ska det förbjudas. Tala om diskriminering.

Det är detta Snuskommissionen varnar för. Och vi hälsar med tillfredställelse att även flera av de svenska partierna i Europaparlamentet nu ställer sig bakom detta.

Kontaktperson: Karl Fagerström: 070 832 93 36, karl.fagerstrom@hotmail.com