Arbetslöshetsförsäkringen är inte längre en inkomstförsäkring – bara en av tio heltidare får 80 procent!

Report this content

Ny statistik visar att majoriteten av alla arbetslösa är ”underförsäkrade”. Av heltidarna får endast en av tio 80 procent. Inkomstskyddet har därmed reducerats till att vara endast ett grundskydd för normalinkomsttagaren.

Statistiken bygger på uppgifter ur Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens (IAF) statistikdatabas ASTAT och gäller de som fick inkomstrelaterad ersättning vecka 35 i år. Av de heltidsarbetslösa som erhöll inkomstrelaterad ersättning var 87 procent ”underförsäkrade”, det vill säga de fick mindre än 80 procent av sin tidigare inkomst skriver Arbetslöshetskassornas Samorganisation (SO) i en ny rapport. SO sammanställer kontinuerligt statistik över arbetslöshetsförsäkringen. Den senaste statistiken över kompensationsgraden, vecka 35, 2009 visar att andelen arbetslösa som slår i taket för ersättningen fortsätter att öka kraftigt.

Allt färre arbetslösa får ut 80 procent av sin tidigare lön. Förklaringen är att arbetslöshetsförsäkringens tak inte höjts sedan den 1 juli 2002. En mindre del förklaras av att fr.o.m. den 1 januari 2007 är det förhöjda taket borttaget för de 100 första dagarna, vilket innebär att högsta dagpenningen har sänkts från 730 kr till 680 kr.

SO:s ordförande Harald Petersson kommenterar resultatet: - Regeringen måste ta sitt ansvar och snarast möjligt besluta om att höja och indexera taket. I dessa svåra tider måste de arbetslösa och varslade kunna lita på att trygghetssystemen fungerar så som det är avsett. En höjning av taket i a-kassan ger också en positiv effekt i kommunerna och därmed på Sveriges ekonomi.

- Med en försäkring som bara ger var tionde arbetslös 80 procent, har man utan riksdagsbeslut övergivit inkomstbortfallsprincipen som bygger på att alla; arbetare, tjänstemän och företagare, ska ha en skyddad inkomst när man blir arbetslös.

- Med skyddet i arbetslöshetsförsäkringen följer både rättigheter och skyldigheter. När a-kassan inte räcker till, omvandlas skyddet för många till enbart skyldigheter och behovsprövning. Alliansen gick inte till val på att överge inkomstbortfallsprincipen i arbetslöshetsförsäkringen. De arbetslösa och varslade behöver ett positivt besked nu!

Rapport med statistiken finns på SO:s Webbplats www.samorg.org under ”Nyheter”.

För ytterligare kommentarer och information, kontakta: Harald Petersson, ordförande i SO, 070-267 12 00 alt. 08-412 68 37 eller Melker Ödebrink, kanslichef, 08-555 138 11 alt. 070-651 63 24 www.samorg.org