23 förslag för asylpolitiken

Socialdemokrater för tro och solidaritet tar fram ett asylpolitiskt program för en rättssäker och human asylpolitik, som utgår från en syn på invandring och flyktingmottagning som en överlag positiv kraft i samhället.

Över 70 miljoner människor i världen befinner sig på flykt. Samtidigt anstränger sig EU för att hålla flyktingarna borta och minska antalet människor som söker asyl i Europa. Även i Sverige har asylpolitiken utvecklats i restriktiv riktning. Röster hörs om att avskaffa den mänskliga rättigheten att söka asyl vid gränsen till ett annat land.

Men Socialdemokrater för tro och solidaritet vill att Sverige ska vara ett internationellt humanitärt föredöme när det gäller asyl- och flyktingpolitiken. Den nionde oktober gick vi därför ut och berättade om att vi vill formulera ett flyktingpolitiskt program som i större utsträckning riktar fokus mot migrationens möjligheter och på solidaritet med människor på flykt. Detta vill vi göra i samverkan med civilsamhällets organisationer och med arbetarrörelsen i vid bemärkelse.

Nu skickar vi ut ett underlag med 23 förslag till olika organisationer i civilsamhället och arbetarrörelsen för att inhämta åsikter och kommentarer och fortsätta detta arbete.

Bland förslagen märks:

* Ett förnyat upprop för amnesti för ensamkommande flyktingar som behövt vänta orimligt länge på asylbesked.

* Återinför permanenta uppehållstillstånd som huvudregel för flyktingar som beviljas asyl i Sverige.

* Stoppa alla utvisningar till Afghanistan.

* Fördubbla mottagningen av antalet kvotflyktingar.

* Stärk rättssäkerheten i förvarsärenden.

* EU-subventioner till länder som solidariskt deltar i flyktingmottagandet.

politisk sekreterare