Både akut hjälp och långsiktig politik krävs för att stoppa döden på Medelhavet

Drunknade kroppar på turiststränder. Kroppsvätskor från döda kroppar som rinner ur en parkerad lastbil. Gränsvakter som brutalt slår människor som desperat klättrar över, kryper under, springer genom taggtråd och stängsel. Människor som varken får stanna eller åka. Motorvägar som fylls av människor till fots på väg mot något land som kan ta emot dem. Premiärministrar som kallar humanism för galenskap och vill avgöra vem som kan räddas utifrån vilken religion de tillhör. Murar som byggs, när vi trodde de för alltid rivits.

Rädsla. Desperation. Chock. Ilska. Snart sagt varje vecka, varje dag, rapporteras om nya dödsfall bland människor på flykt från krig och terror. På väg mot säkerhet, trygghet och ett bättre liv.

Över 30 miljoner barn världen över är på flykt. Om inget görs, riskerar många av dem samma tragiska öde som lille treåriga Alan Kurdi, som vi alla har sett på bild med sitt ansikte ner i vattnet.

Vi vet alla. Vi upprörs alla. Alltfler höjer sina röster: Det räcker nu! En oerhört positiv anda bryter just nu den utbredda främlingsfientlighet som alltför länge eskalerat i Europa och i Sverige. Den starka medmänsklighet och solidaritet vi nu ser måste kunna fångas upp och stärkas. Där har civilsamhället en viktig roll.

Allt fler vill hjälpa. Och akut hjälp måste ges. Men vi måste även hitta långsiktigt politiska lösningar för att stoppa döden på Medelhavet. Den extraordinära situationen kräver extraordinär handlingskraft. Humanitär, men också politisk handlingskraft.

Därför vill Socialdemokrater för tro och solidaritet:

• Öka antalet kvotflyktingar till Sverige och till andra EU-länder genast.
  • Att det omgående införs möjligheter att söka europeisk asyl utan att riskera livet. EU:s extra toppmöte om migrationsfrågor den 14 september måste handla mer om skydd av människor, än om gränsskydd. Sverige bör agera för att temporära asylkontor och asylansökningar på beskickningar kan möjliggöras.
  • Att EU direktivet 2001/51/EC lyfts omedelbart. Det transportörsansvar som tillåter flygbolag att vägra passagerare utan inresetillstånd och visum är en av förklaringarna till massdöden. Det måste gå att flyga till rimligt pris ut ur helvetets förgård till trygghet, istället för att resa till mångdubbelt pris och mångdubbel risk i överfulla gummibåtar.
  • Frångå Dublinförordningens krav på att asyl måste sökas i första ankomstland, precis som Tyskland redan gör.
  • Att ökade ansträngningar görs för att världssamfundet ska kunna lösa konflikten i Syrien, få stopp på diktaturens inhemska terror, på IS mordiska skräckvälde och på konflikter i Eritrea och i andra länder människor just nu flyr från.
  • Kräv av alla kommuner att ta ansvar och ha beredskap för mottagande av flyktingar. En S-styrd kommun som Mölndal tar just nu emot nästan lika många asylsökande per dygn, som en borgerligt styrd kommun som Danderyd gör på ett helt år. Det är inte rimligt att de rikare kommunerna inte tar det ansvar som borde vara även deras.

Socialdemorkrater för tro och solidaritet, förbundsstyrelsen