Bjereld om dagens riksdagsbeslut: Nu gäller det att orka ta nya tag och göra lagen kortvarig

I eftermiddags röstade riksdagen igenom de lagförändringar inom flyktingpolitiken som vi Socialdemokrater för tro och solidaritet och så många andra varit så starkt emot. Nu blir villkoren sämre för de människor som redan är hårt utsatta: barn, kvinnor och alla människor på flykt från krig, förföljelse, förtryck och svåra umbäranden.

Förbundsordförande Ulf Bjereld kommenterar:
– Jag är inte förvånad, men ändå arg och besviken. Sverige har idag gått från att vara ett land som solidariserat sig med världens svaga till att lägga sig på lägsta EU-nivå i asylpolitiken.
Nu gäller det att orka ta nya tag se till att den eländiga lagen blir så kortvarig som möjligt. Vi måste göra en human flyktingpolitik självklar igen!

Läs mer om vår ställning inom flykting- och migrationspolitiken här.