"Brott mot internationell rätt"

Report this content

Israels arme (IDF) arresterar fiskare från Gazaremsan som fiskar i vattnen utanför Rafah, meddelar Palestinian Centre for Human Rights på Gaza. Vid flera tillfällen har IDF beskjutit palestinska fiskebåtar. Efter beskjutningen för några dagar sedan tvingades fiskarna ta av sig alla kläder och att simma nakna i det vinterkalla vattnet till den israeliska militärbåten. Mycket nedkylda plockades de upp ur vattnet och fängslades.

- Den israeliska militärens agerande är en del av en kollektiv bestraffning som är olaglig enligt internationell lag, säger Peter Weiderud, ordförande i Socialdemokrater för tro och solidaritet (fd Broderskapsrörelsen). Denna slags arrestering av palestinska fiskare har skett vid upprepade tillfällen under de senaste veckorna. Fiskarna blir nedkylda och behandlas mycket inhumant.

Enligt de rapporter som Palestinian Centre for Human Rights på Gaza lämnar verkar nu Israel trappa upp denna form av kollektiv bestraffning mot palestinier.

- Det är en oacceptabel humanitär situation i Gaza, säger Peter Weiderud. Israel måste upphöra med kollektiv bestraffning mot yrkesmän som utför sitt arbete för att skaffa mat till en redan hårt prövad befolkning. Beslagtagna båtar måste omedelbart återlämnas till de rättmätiga ägarna.

Det som hänt borde leda till agerande också från den svenska regeringen och från EU, menar Weiderud:

- Sveriges regering och EU bör formulera en skarp not till Israels ambassader för att påminna om att detta beteende strider mot internationell rätt, och att det inte anstår en demokrati.

Peter Weiderud,

Lars G Linder,
Förbundssekreterare/presskontakt
lars@trosolidaritet.se

Socialdemokrater för tro och solidaritet hette tidigare Broderskapsrörelsen. Vi är en rörelse för alla socialdemokrater - oavsett religiös tro - som bejakar religion. Vi bildades för mer än 80 år sedan för att troende människor skulle kunna ta med hela sig i det politiska arbetet. Sedan dess har Sverige förändrats - att vara troende är inte längre detsamma som att vara kristen - därför är vi idag en multireligiös rörelse. Vi vill att alla ska kunna vara sig själva i såväl Sverige som det socialdemokratiska partiet. Vår utgångspunkt är densamma som när vi bildades, och vi följer med när verkligheten förändras.

Socialdemokrater för tro och solidaritet är lite rödare, lite grönare. Vi är radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa.

Peter Weiderud