Efter skandalerna: Nu behöver de ensamkommande amnesti

Report this content

Socialdemokrater för tro och solidaritet vill nu se en amnesti för de ensamkommande från Afghanistan: "De påvisade bristerna i rättssäkerheten inom asylprövningarna och åldersbedömningarna är inte acceptabla", skriver ordföranden Ulf Bjereld på Aftonbladet debatt idag.

Svenska dagbladets grävande journalist Negra Efendic har i mer än ett år avslöjat oegentligheter i asylhandläggningar och åldersbedömning av de ensamkommande från Afghanistan. Nu går S-sidoorganisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet ut med att riksdagen bör besluta om amnesti för de ensamkommande, för att värna rättssäkerheten.

Bristerna i myndighetsutövningen måste mötas med politisk initiativförmåga, skriver Bjereld i sin debattartikel. Han pekar på att Sverige har en övergångsregering som ska vara försiktig i sina politiska beslut, men den parlamentariska majoriteten för gymnasielagen är intakt; med de rödgrönas 144 mandat och Centerpartiets 31 mandat når de en riksdagsmajoritet på 175 mandat som behövs för att kunna fortsätta agera i gymnasielagens anda, oavsett hur regeringsbildningen ser ut.

"I dessa tider av regeringsförhandlingar är det värt att påminna om att gymnasielagen trots många frågetecken ändå var ett styrkebesked för svensk politik: Partierna förmådde rösta igenom en blocköverskridande lösning i ett låst läge och i en mycket laddad fråga. Den innebar en tydlig viljemarkering för ett humanitärt och rättssäkert asylmottagande", skriver Ulf Bjereld. Han framhåller att amnesti skulle minska bördan för de berörda myndigheterna och även motverka att de unga hamnar i ett skuggsamhälle.

Läs hela debattartikeln här.

politisk sekreterare