En öppen folkkyrkasom bekämpar orättvisorna

Svenska kyrkan ska arbeta för internationell solidaritet, social rättvisa och hållbar utveckling. Inte vända sig mot människors vilja att vara sig själva utan vara ett värn mot homofobi, kvinnoprästmotstånd och religionsfobi. En folkkyrka, som vänder sig till hela medlemskåren och befolkningen slår larm när kommuner, landsting eller stat inte tar sitt ansvar för välfärden.

En folkkyrka, som sätter människovärdets okränkbarhet främst, arbetar för internationell solidaritet, och bidrar till fredsskapande religionsdialog både i Sverige och i övriga världen.

För oss är kristendomen en kärlekens, öppenhetens och fredens religion. Det är utgångspunkter vi vill ska vägleda Svenska kyrkans arbete, och därför kommer vi att kämpa för att progressiva kristna finns i de beslutande organen i Svenska kyrkan.

En kyrka som utgår från att vi ska älska vår nästa såsom oss själva står tydligt upp mot homofobi, kvinnoprästmotstånd och rasism.

En kyrka som utgår från att den ska vara en öppen folkkyrka ser till att behoven för alla, och inte bara för dem som är aktivast i kyrkan, tillgodoses genom att visa lyhördhet och omsorg vid begravningar, bröllop och dop. Likaså ser en sådan kyrka till att vara en stark kraft för försvaret av religionsfriheten, och visar respekt för varje människas rätt till sin tro.

En kyrka som utgår från fred och varje människas lika värde står upp för folkrätten och de mänskliga rättigheterna såväl i Sverige som i världen.

Det är inte självklara utgångspunkter för alla som ställer upp i kyrkovalet, och därför behövs din röst till stöd för en progressiv folkkyrka. Det finns de som har en annan idé kring vad Svenska kyrkan ska stå för. Att kyrkans uppgift istället för att vara en öppen folkkyrka ska vara mästrande och utestängande, att uppgiften är att ställa vissa människors vilja och intressen framför andras.

Därför behövs din röst för en progressiv kraft i Svenska kyrkan. Därför uppmanar vi dig att rösta i kyrkovalet, och att rösta för en stark socialdemokratisk röst i alla kyrkans beslutande organ.

Svenska kyrkan ska vara en öppen folkkyrka. Det är vad kyrkovalet handlar om.

Uttalande antaget av distriktsårsmötet 2013 med Socialdemokrater för tro och solidaritet i Sörmland.

Lars G Linder,
Distriktsordförande
lars@trosolidaritet.se

Socialdemokrater för tro och solidaritet i Sörmland