Förbundsårsmöte under nytt namn - Socialdemokrater för tro och solidaritet

Lördag-söndag den 2-3 juni 2012 genomför Socialdemokrater för tro och solidaritet sitt förbundsårsmöte. Det är det första förbundsårsmötet efter de omfattande stadgeförändringar som beslutades vid förra årets kongress i Uppsala. Förbundet har nytt namn, tidigare var namnet Kristna Socialdemokrater - Broderskapsrörelsen. Förbundsårsmötet ska bland annat fatta det andra och slutliga beslutet om den förändrade ändamålsparagrafen.

- Vi lämnade ett inarbetat namn och en för många trygg identitet, därför att samhället och världens förändrats. Vi tog detta modiga steg i stor enighet och tillförsikt att i valet mellan att vara nyfiken på framtiden eller trygg i gårdagen, så väljer vi framtiden, säger förbundsordförande Peter Weiderud.

Förbundsårsmötet inleds kl 10.30 den 3 juni och beräknas pågå till omkring 14.30 på söndagen. Förhandlingarna äger rum på Sveavägen 68, Socialdemokraternas hus, Stockholm.

Media är välkomna att följa förhandlingarna på plats.

Anmälan om deltagande görs till pressansvarig Lars G Linder på e-post lars@trosolidaritet.se 08-545 553 31

Ta också kontakt med Lars G Linder för bokning av intervjuer med förbundsledningen inför eller under förbundsårsmötet!

Programmet i korthet:

Lördag den 2 juni 2012

Kl 10.30 Förbundsårsmötets öppnande

Kl 13.00 Diskussioner i påverkanstorg inför pleniförhandlingar

Kl 14.30 Slutlig behandling av Förbundets Ändamålsparagraf, samt diskussion och beslut om förbundsstyrelsens förslag till principprogram "Manifest för tro och solidaritet" samt motioner och riktlinjer inom området Mänsklig värdighet.

Förhandlingarna avslutas kl 17.00

Söndag den 3 juni

Kl 8.45 Val av vice ordförande och förbundsstyrelse, behandling av motioner inom områdena Ekonomi, bildning och Miljö samt Alla folks frihet - hela världens fred.

Ca 9.00 framför Mikael Damberg från den socialdemokratiska partistyrelsen en hälsning till förbundsårsmötet.

14.15 Förbundsårsmötets avslutning. Anförande av förbundsordförande Peter Weiderud.

Mer information samt handlingar inför förbundsårsmötet hittar du här.

Lars G Linder,
Förbundssekreterare/presskontakt
lars@trosolidaritet.se

Troende socialdemokrater glöder för fred, frihet och rättvisa. Vi vårdar solidariteten och slåss mot orättvisorna, gärna tillsammans med dig. Vi vill bygga en hållbar värld där alla behövs, alla får plats och ingen diskrimineras.