Gränskontrollerna: Krigen borde få oss att underlätta, inte försvåra väg till trygghet

Report this content

Id-kontroller infördes förra hösten som en signalpolitisk åtgärd för att försvåra för människor på flykt att ta sig till Sverige. Nu på fredag den 4 november skulle denna tillfälliga åtgärd upphöra gälla. Idag har regeringen istället beslutat att förlänga kontrollerna med tre månader.

Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet:

Jag beklagar djupt att regeringen beslutat att förlänga id-kontrollerna på buss, tåg och färjor till Sverige.

Pågående strider i Mosul, Irak, har nämnts som skäl för att ha kvar id- och gränskontroller vid Sveriges gräns. Det tangerar en retorisk anständighetsgräns.

Ja, krig i Irak, Syrien och andra länder tvingar fortfarande människor att fly. Det medmänskliga svaret borde vara att underlätta, inte försvåra deras väg till trygghet.

Det är ett bekymmer att kontrollerna besvärar alla resande mellan Danmark och Sverige. Men det blir direkt stötande när pendlingssituationen används som starkare argument än människors möjligheter att kunna söka asyl.

Våra gränskontroller har inte lett till ett större ansvarstagande hos andra EU-länder. Beslutet om förlängning kommer dessutom i ett läge när antalet flyktingar är långt lägre än förväntat. Belastningen på mottagningssystemen är därför inte alls desamma som när kontrollerna infördes. Syftet med åtgärden borde alltså ses som överspelat.

Jag utgår därför från att Sverige efter dessa tre månaders förlängning, dvs den 2 februari 2017, återgår till det normala.

De fria gränspassagerna var så länge ett viktigt politiskt mål, inom Norden och Europa – ett mål som vi uppnådde. Låt oss inte göra öppna gränser till en parantes i historien!

En öppnare värld är vägen framåt, inte en mer sluten.

Ulf Bjereld, Socialdemokrater för tro och solidaritet