Israels agerande ett brott mot folkrätten

Report this content

– Att förstöra civila anläggningar, dessutom byggda med biståndsmedel från EU, är ett brott mot krigets lagar, säger Socialdemokrater för tro och solidaritets ordförande Peter Weiderud i en kommentar till den sammanställning bland annat Diakonia gjort över biståndsprojekt i Palestina som förstörts av Israel.

– EU måste sluta särbehandla Israel. Folkrättsbrott och provokationer måste medföra konsekvenser också från EU. Internationellt samarbete förutsätter ömsesidighet och upprätthållande av överenskommelser och folkrätt.

– När EU:s utrikesministrar möts idag, måste de med skärpa markera mot Israel, avslutar Weiderud. Det är helt orimligt att Israel så systematiskt förstör infrastruktur och bebyggelse på den ockuperade Västbanken. Israels upprepade agerande är en provokation mot viktiga samarbetsländer.

Läs mer om sammanställningen, gjord av Diakonia med flera, här.

Peter Weiderud,

Lars G Linder,
Förbundssekreterare/presskontakt
lars@trosolidaritet.se

Troende socialdemokrater glöder för fred, frihet och rättvisa. Vi vårdar solidariteten och slåss mot orättvisorna, gärna tillsammans med dig. Vi vill bygga en hållbar värld där alla behövs, alla får plats och ingen diskrimineras.

Peter Weiderud