Möt Raji Sourani, Right Livelihoodpristagare från Gaza

Lördag den 7 december kl 14.00 håller Right Livelihoodpristagaren Raji Sourani ett föredrag på ABF-huset i Stockholm. Det blir också ett samtal om "Mänskliga rättigheter gäller även på Gaza - är det provocerande?" Alla är välkomna. För journalister ges tillfälle till intervju med Raji Sourani, efter samtalet.

Mänskliga rättigheter gäller även på Gaza – är det provocerande?

Föreläsning och panelsamtal: Raji Sourani, Gaza.

Lördag 7 december 2013, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm, kl. 14.00-15.30

Raji Sourani, MR-advokat från Gaza, är en av årets fyra mottagare av Right Livelihood-priset.

Sedan 1980-talet har Raji Sourani och hans advokatbyrå Palestinian Centre for Human Rights (PCHR) försvarat palestinier när Israels ockupation kränkt deras mänskliga rättigheter. Runt år 2000 försvarade dessa advokater palestinier under Fatahs styre på Gaza. Under senare år har de försvarat palestinier vars mänskliga rättigheter kränkts under Hamas styre på Gaza. PCHR står på människans sida. På Gazaremsan kräver detta visst civilkurage.

Raji Sourani inleder samlingen med en kort översikt av sitt arbete och situationen på Gaza. En panel kommer att diskutera den politiska situationen på Gaza, med regionala utblickar mot Egypten och Israel.

I panelen ingår, förutom Raji Sourani, även:

• Agneta Johansson, folkrättsjurist och biträdande direktor vid International Legal

Assistance Consortium, med kontor i Stockholm.

• Peter Weiderud, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

• Panelen leds av Monica Fundin Pourshahidi, politisk sekreterare förSocialdemokrater för tro och solidaritet .

Arrangörer:

Right Livelihood Award Stiftelsen, ABF, Kvinna till Kvinna, Palmecentret, Socialdemokrater för tro och solidaritet (STS). STS nominerade Raji Sourani till årets Right Livelihood-pris.

Ulf Carmesund
Internationell sekreterare STS

Mänskliga rättigheter gäller även på Gaza – är det provocerande? Samtal lör 7 december
Socialdemokrater för tro och solidaritet