Ny ledarduo tar över Tro och solidaritet

Report this content

En enig valberedning föreslår ett nytt radarpar att ta över S-förbundet Tro och solidaritet.

Inför Socialdemokrater för tro och solidaritets kongress den 22 augusti föreslår valberedningen en ny förbundsordförande efter Ulf Bjereld, som avböjt omval: Sara Kukka-Salam, 31 år, kommunalråd i Solna med lång politisk erfarenhet och ekonom med tre examina från Handelshögskolan. Sara Kukka-Salam har ett stort engagemang för ekonomisk fördelningspolitik i Sverige och i världen.

- Sara har en kompetens som är mycket värdefull. Hon ser STS som det socialdemokratiska partiets ideologiska kompass och vill att vi ska vara ett stöd för människor i underläge och en röst som övertygar fler om Socialdemokraternas visioner, säger Anna-Carin Magnusson, sammankallande i valberedningen.

Vill rädda klimatet och riva ner barriärer

- STS och socialdemokratin har en ljus framtid om vi höjer blicken och antar utmaningen att rädda klimatet och riva ner politiska, sociala och ekonomiska barriärer mellan människor, säger Sara Kukka-Salam.

Till vice ordförande föreslås Jesper Eneroth, 25 år, statsvetare från Göteborg med stort engagemang som gruppledare för Socialdemokraterna i Svenska kyrkans kyrkomöte. Jesper har lång erfarenhet av politiskt arbete, bland annat som politisk sekreterare på stadshuset i Göteborg.

Valberedningen föreslår ytterligare två nya namn till styrelsen. Linda Johansson, 33 år, studerande, ordförande i Socialdemokraterna i Enköping och ledamot av Svenska kyrkans stiftsfullmäktige i Uppsala stift, samt Yvonne Stålnacke, 67 år, boende i Luleå, med lång erfarenhet av politiskt arbete, både som kommunalråd och landstingsråd.

Till omval i styrelsen föreslås Thomas Hammarberg, Anna Ardin, Joe Frans, Aurora Pirraku Eriksson, Rafael Waters, Carin Larsson, Klas Corbelius, Adrian Kaba, Ingalill Dahlgren Nyberg, Erik Vikström och Michael Wallbom.

Mattias Irving

Politisk sekreterare