Nytt piratdåd av israelisk militär mot Ship to Gaza

- Israels bordning av Ship to Gazas fartyg Estelle på internationellt vatten är ett brott mot folkrätten, säger Peter Weiderud, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet i en kommentar till den senaste händelseutvecklingen och fortsätter:

- I rapporter jag fått hittills tycks det som att ingen enskild individ kom till skada, vilket är en stor lättnad.

Bland deltagarna på årets Ship to Gaza finns Sven Britton, socialdemokratisk riksdagsledamot och medlem i Socialdemokrater för tro och solidaritet. Förbundet har i många år konsekvent stått upp för folkrätten och alla folks rätt till frihet och suveränitet, och vid förra resan med Ship to Gaza för att bryta blockaden deltog Ulf Carmesund som representant för Socialdemokrater för tro och solidaritet, eller Broderskapsrörelsen, som förbundet då hette.

- Israels blockad av Gaza måste upphöra för att en fredlig och varaktig lösning mellan israeler och palestinierna skall vara möjlig. Vi förväntar oss att utrikesminister Carl Bildt fördömer Israels bordning av Estelle och för saken vidare i alla relevanta internationella sammanhang, säger Peter Weiderud.

Estelles färd syftade inte enbart till att lindra Gaza-bornas humanitära nöd, utan också till att återupprätta Gaza-bornas grundläggande rätt att importera och exportera varor och att fritt resa in och ut ur området. I denna fråga går den humanitära och den politiska kampen hand i hand.

- Situationen i Gaza kan inte reduceras till ett humanitärt problem, konflikten är i grunden politisk, understryker Peter Weiderud. Estelles och Ship to Gazas styrka består i att de kombinerar ett humanitärt och ett politiskt uppdrag.

Ship to Gaza har seglat Estelle från Umeå till Gaza. Resan påbörjades i juni och Estelle är nu i mitten av oktober på väg att nå Gaza. Längs vägen har hon med sin slutdestination Gaza City gjort 20 stopp och mötts av stort stöd för Ship to Gazas grundläggande mål: att bryta blockaden av Gaza. Estelle är i sig en symbol för det samhälle och de relationer mellan folk som Ship to Gaza och miljoner vanliga människor vill bygga. Medelhavet är en länk mellan människor. De som bygger murar och inför blockader förstör möjligheten att bygga en bättre värld.

- Vi ser med sorg och vrede på Israels olagliga bordning av Estelle och våra tankar är med alla hårt prövade människor i det isolerade Gaza, avslutar Peter Weiderud.

Lars G Linder,
Förbundssekreterare/presskontakt
lars@trosolidaritet.se

Socialdemokrater för tro och solidaritet glöder för fred, frihet och rättvisa. Vi vårdar solidariteten och slåss mot orättvisorna, gärna tillsammans med dig. Vi vill bygga en hållbar värld där alla behövs, alla får plats och ingen diskrimineras.

Israels bordning av Estelle är ett brott mot folkrätten
Peter Weiderud