Peter Weiderud blir direktör för Alexandriainstitutet - lämnar Socialdemokrater för tro och solidaritet

Report this content

Regeringen har idag utnämnt Peter Weiderud till direktör för Svenska Institutet i Alexandria. I samband med utnämningen har Peter Weiderud bestämt sig för att inte kandidera till omval som ordförande i Socialdemokrater för tro och solidaritet vid förbundsårsmötet i juni.

Regeringen har idag utnämnt Peter Weiderud till direktör för Svenska Institutet i Alexandria. Alexandriainstitutets uppgift är att främja utrikespolitisk dialog mellan Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Det bildades för drygt femton år sedan av Sverige och Egypten gemensamt och lyder under det svenska utrikesdepartementet. Tillträdet sker den 1 april.

Alexandriainstitutet har ett mycket viktigt och spännande uppdrag. I en tid då många vill se ökade polariseringar mellan människor, mellan regioner, religioner och traditioner är dialogen som metod viktigare än någonsin. Samtal som kan leda till ökad förståelse för sammanhang är för mig självklart för att nå politisk förändring och helare samhällen, säger Peter Weiderud.

Peter Weiderud är förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet sedan 2005. Tillsammans med hustrun Salpy Eskidijan Weiderud driver han också förbundets uppmärksammade arbete med interreligiös dialog som väg till fred och försoning på det delade Cypern. Peter Weiderud arbetar som generalsekreterare för Parlamentarikerforum för lätta vapen-frågor och som konsult genom företaget Samhällsnytta AB. Han är utbildad journalist. Tidigare har Weiderud bl a varit utrikespolitisk chef vid Kyrkornas Världsråd i Genève, politiskt sakkunnig hos utrikesministrarna Lena Hjelm-Wallén och Anna Lindh, generalsekreterare för Kristna Fredsrörelsen samt chef för Svenska kyrkans internationella arbete.

I samband med dagens utnämning har Peter Weiderud bestämt sig för att inte kandidera till omval som ordförande i Socialdemokrater för tro och solidaritet vid förbundsårsmötet i juni.

Det har varit fantastiska och rika tio år som ordförande, sexton i förbundsstyrelsen. Socialdemokrater för tro och solidaritet är en politisk organisation som inte kompromissar med människovärdet, folkrätten och att samhället ska vara för alla. Det har gett oss en plats på den politiska barrikaden i frågor om mänskliga rättigheter, internationell solidaritet och kampen mot fattigdom i Sverige och globalt. Förbundet har gjort en resa jag är oerhört stolt över och jag lämnar min post med förvissningen att Tro och Solidaritet blir en ännu starkare röst framöver. Den behövs. Jag ser fram emot att nu återgå till att bli en aktiv medlem.

Socialdemokrater för tro och solidaritet har under Peter Weideruds ordförandeskap varit en stark röst i politisk debatt och har tagit de nödvändiga stegen från ensidigt kristet till ett mångreligiöst förbund öppet för alla som delar våra värderingar. Peter Weiderud har haft ett starkt personligt engagemang för muslimers och andra minoritetsgruppers möjligheter till plats på lika villkor i politiken och i samhället i stort.

Förbundssekreterare Hans Josefsson:

Jag önskar Peter allt gott i det nya uppdraget. Det är tråkigt att förlora en engagerad och uppskattad ordförande, men samtidigt ser vi fram emot att få samarbeta med honom också framöver. Socialdemokrater för tro och solidaritet har ju under många år varit aktiva i regionen, inte minst när det gäller att försöka åstadkomma en varaktig fred i Israel och Palestina. Den svenska regeringen har fattat ett klokt beslut som utsett Peter Weiderud till denna centrala post.

Se även regeringens pressmeddelande: http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/255191

Peter Weiderud,