Se människor och lösningar – inte siffror och problem

Socialdemokrater för tro och solidaritets förbundsstyrelse uppskattar kommunernas hårda arbete, men ser problem med att debatten enbart handlar om problem. Retoriken som överlag används handlar om siffror, inte om människor. Nu behöver vi se lösningar och vägar framåt!

Öresundsregionens gränskontroller får inte permanentas och regeringens politik måste återgå till det den har ambitionen att vara: human, generös och undantagslöst för internationell rätt.

Vi blundar inte för att mottagningssystemen är ansträngda. Vi är stolta över att Sverige redan tagit ett oerhört stort ansvar för att ge skydd åt flyende människor. Men människor dör fortfarande i Medelhavet. Varje dag. Så många båtar sjunker att grekiska fiskare nomineras till Nobels fredspris för sina enorma hjälpinsatser. Ändå dör hundratals. Tusentals. Fortfarande saknas lagliga vägar att ta sig till Europa för att söka asyl. Fortfarande pressar andra EU-länders politik människor vidare i sin flykt, norrut.

Grekland är ett ankomstland med stora ekonomiska problem. På överfulla grekiska öar ser vi hur flyktingar har det oerhört svårt. Mottagningssystemen där kan nog sägas ha kollapsat. Men Sverige är alltjämt ett av världens tryggaste och rikaste länder. Kommunerna har svåra utmaningar, men krisen är flyktingarnas. Flyktingmottagandet är en investering som kostar, men Reinfeldts skattesänkningar kostade mer…

Politik påverkar också genom sitt språk. Signaler. Rasistiska ”medborgargarden” vågar sig inte ut för att attackera gatubarn, om de inte upplever starkt medhåll. Hela debatten tycks nu kantrat till att handla om kris, väntande undergång och systemkollaps, om människor som problem. Samhället får riktiga problem först när allt fler tar detta för absolut sanning.

När vi enbart talar om kriser och åtgärder och slåss om att stänga gränserna bäst, så stärker vi de migrationsfientligas världsbild. Den som visar ett Sverige tvingat till kaos och ruinens brant av människor på flykt. Den bilden är långt från sann. Det vet vi ju.

Språkligt och politiskt bör vi därför fokusera på lösningar och framsteg.

Mycket görs och måste göras, men mer kan göras: Vi kan och måste finna lösningar, snarare än att se människor som problem. Vi människor behöver varandra. Socialdemokratisk politik innebär investeringar i människor och samhälle, som ger framtidstro.

Lösningarna måste vara fler än problemen. Vi behöver inte fler domedagsprofetior och åtstramningar. Vi behöver en tydlig positiv riktning och fler investeringar!

- Asylrätten måste undantagslöst värnas.

- Sverige måste göra vad vi kan för att ytterligare bidra till internationell solidaritet och till fredsarbetet i Syrien och på andra platser.

- Polisen måste ta krafttag mot rasism uttryckt i hatbrott och extremism; att lynchmobbar härjar och flyktingförläggningar upprepat brinner är fullständigt oacceptabelt.

- Öka samordningen stat/kommun och lätta på regelverk som stoppar upp. Ett exempel är att Migrationsverket måste kunna hitta andra, även mindre ankomst- och asylboenden. Vinstmaximerande företag som hyr ut dyrt och dåligt, eller de som lämnar ung personal ensamma, ska inte anlitas.

- Stärk civilsamhällets uppdrag och resurser så att de kan bidra ännu mer, inte minst genom tydligare samverkan med kommunerna och arbete med ensamkommande barn och ungdomar.

- Använd medlemsavgiften till EU för att öka pressen på andra länder att ta sitt ansvar. Att de nordiska länderna vidtar åtgärder för att minska asyltrycket leder just nu mindre till att fler öppnar sina gränser, mer tyvärr till att fler drunknar i Medelhavet.

//Ulf Bjereld, Cecilia Dalman Eek, Thomas Strand, Anna Ardin, Joe Frans, Eva Hedesand Lundqvist, Carin Larsson, Jonas Magnusson, Mariam Osman Sherifay, Abebe Hailu, Aurora Pirraku Eriksson, Adrian Kaba, Klas Corbelius och Rafael Waters.

Flyktingmottagandet är en investering som kostar, men Reinfeldts skattesänkningar kostade mer.
Socialdemokrater för tro och solidaritets förbundsstyrelse