Sjukförsäkringens överskott ska användas till bättre sjukförsäkring

Uttalande

Den borgerliga regeringen har försämrat villkoren sjukförsäkringen. Kraven på sjuka människor har i vissa fall blivit helt orimliga. Den registrerade sjukfrånvaron har, i hög utsträckning tack vare regeringens försämrade villkor, också sjunkit. Och de sjunkande sjukfrånvarotalen innebär också att kostnaderna minskat.

Statistik som bland annat FOLKSAM nyligen publicerat visar nu att överskotten i sjukförsäkringen är omfattande. Regeringen har redan sänkt sjukförsäkringsavgiften (en del av arbetsgivaravgiften), men trots det visar rimliga bedömningar att den kommer att gå med rejäla överskott också de kommande åren.
Genom de stora överskotten - inemot 90 miljarder kronor för åren 2010-2014 – kommer sjukförsäkringsavgiften om inget görs att användas till helt andra statsutgifter än de var avsedda för, och det är en orimlighet.

På kort sikt måste därför överskotten användas för att förbättra villkoren. På längre sikt måste ett flertal förändringar genomföras, för att återupprätta socialförsäkringssystemet. För oss ska välfärdssystemen utgå från att de ger människor möjlighet till upprättelse och möjligheter att leva ett fullvärdigt liv utifrån vars och ens förutsättningar. Den väg regeringens politik för Sverige innebär att välfärdssystemen istället skapar murar och utanförskap.

Socialdemokrater för tro och solidaritet kräver

• att överskotten i socialförsäkringsavgiften används för att förbättra villkoren i socialförsäkringen.

Förbundsstyrelsen

Lars G Linder,
Förbundssekreterare/presskontakt
lars@trosolidaritet.se

Troende socialdemokrater glöder för fred, frihet och rättvisa. Vi vårdar solidariteten och slåss mot orättvisorna, gärna tillsammans med dig. Vi vill bygga en hållbar värld där alla behövs, alla får plats och ingen diskrimineras.

Välfärdssystemen ska utgå från att de ger människor möjlighet till upprättelse och möjligheter att leva ett fullvärdigt liv utifrån vars och ens förutsättningar
Förbundsstyrelsen