Trumps fred ett slag i luften

På tisdagen presenterade USA:s president Donald Trump sin fredsplan för Israel och Palestina.

Trumps utspel är ensidigt israelvänligt, och kommer knappast heller att accepteras av den stora majoriteten av resten av världen. Utspelet präglades av omfattande och asymmetriska krav på Palestina, och Palestinas president Mahmoud Abbas var inte ens närvarande.

Behandlingen av Palestina kan utan vidare beskrivas som förödmjukande. Därför är det svårt att se president Trumps utspel som ett uppriktigt försök att mäkla fred. Inte ens Trumps löfte till palestinierna om att få en egen stat ter sig trovärdigt för den som följt konfliktens långdragna dynamik.

- Det stora problemet är att palestinierna inte får några garantier som helst att deras stat verkligen kommer att upprättas. Israel tillåts påbörja annekteringen av palestinska områden samtidigt som palestinierna ska uppfylla ett stort antal villkor för att på sikt få en egen stat. Detta kommer palestinierna aldrig att gå med på, säger Socialdemokrater för tro och solidaritets förbundsordförande Ulf Bjereld.

Nu är det viktigt att Sverige återigen markerar för folkrätten och inte låter stora aktörer som USA agera med respektlöshet för de gemensamma internationella spelreglerna.

Andra vägar framåt måste prövas istället. Inte minst måste Israel börja ta ansvar för fredsprocessen genom att upphöra sin olagliga ockupationspolitik och se till så att livsviktiga förnödenheter åter blir tillgängliga i Gaza.

politisk sekreterare