Vallöfte: Gratis SL-kort till alla gymnasieelever i Stockholm

Report this content

Avgiftsfria SL-kort till alla gymnasieelever som är folkbokförda i Stockholm. Det lovar Socialdemokraterna att införa vid en valvinst i höst.

I dag får endast elever som bor mer än sex kilometer från sin skola ett kort i SL-trafiken. Socialdemokraterna vill ta bort gränsen, så att alla gymnasieelever som är folkbokförda i staden får ett SL-kort.

– Genom att ge alla gymnasieelever avgiftsfria SL-kort stärker vi ungas möjlighet att ta sig till och från skolan. Det är också en viktig ekonomisk lättnad för många familjer. Ingen förälder ska behöva välja mellan ett SL-kort eller fotbollsskor, säger Emilia Bjuggren (S), finansborgarrådskandidat.

Förslaget kommer ursprungligen från SSU, som menar att det är en viktig reform för att öka ungas frihet.  

– Med ett SL-kort i handen får unga mer frihet att kunna upptäcka staden, åka på fritidsaktiviteter och träffa vänner. Jag är glad över att Socialdemokraterna har lyssnat på SSU:s krav, säger Bjarne Snis Sigtryggsson, ordförande för SSU Stockholm.

I dag är nästan 32 000 gymnasieelever folkbokförda i Stockholms stad. Reformen innebär att uppskattningsvis drygt 13 000 unga som inte har SL-kort idag kommer att få ett.

Sara Yazdanfar
Pressekreterare

076-1229276
sara.yazdanfar@stockholm.se

Prenumerera

Media

Media

Dokument & länkar