0 markanvisade hyresrätter till allmännyttan

Inte en enda bostad har markanvisats till allmännyttan i år. Stockholms stad har tre allmännyttiga bostadsbolag: Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder. Inget av bolagen har fått någon markanvisning för att bygga hyresrätter.

Moderaterna vill uppenbarligen inte att allmännyttan utvecklas. Inte nog med att de säljer ut befintliga bostäder, de stoppar också allmännyttan från att bygga i framtiden. Moderaterna gör det svårare och dyrare att bo i Stockholm, säger Emilia Bjuggren (S), oppositionsborgarråd, Stockholm.

Bostadsborgarrådet Dennis Wedin (M) har misslyckas med sitt uppdrag: att se till att det byggs bostäder. Istället har han lagt allt fokus på att sälja ut allmännyttan. Det här drabbar alla dem som står i den växande bostadskön. Säger Emilia Bjuggren.

En markanvisning är första steget mot färdigställda bostäder. För att kunna bygga bostäder är bostadsbolagen beroende av att det politiska styret fattar beslut om nya markanvisningar.

Förra mandatperioden fick allmännyttan markanvisningar på 1 900-2 600 bostäder per år. Sedan Moderaterna tog över bostadspolitiken i Stockholm har nivån sjunkit till endast 1 000 bostäder per år. Moderaterna har hittills tvingat fram en halvering av allmännyttans byggtakt. I år ser det hittills ännu sämre ut. Inte en enda bostad har markanvisats till allmännyttan. Det är i praktiken ett byggstopp.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99