100 0000 nya bostäder, ska byggas smart och hållbart

Stockholm är mitt inne i en historisk period. Vår stad växer så det knakar. De borgerliga partierna i Stockholm vill initiera en bred överenskommelse för att öka byggnadstakten för bostäder i Stockholm, vilket vi socialdemokraterna välkomnar. När Stockholm blir en miljonstad innebär det möjligheter, möjligheter att bygga inte bara mycket, utan också smart och hållbart.

- Det innebär inte bara att vi ska skapa bostäder utan också plats i kollektivtrafiken. Vi socialdemokrater hoppas att det här initiativet från de borgerliga partierna också innebär att de öppnar dörren för att bygga ny tunnelbana i Stockholm, något som stockholmarna efterfrågar, säger oppositionsrådet Karin Wanngård.

Bostadsmarknadens problem är fler än bara den akuta bristen på bostäder. De grupper som idag har det allra svårast på Stockholms bostadsmarknad är framförallt unga och studenter som varken har långa kötider eller höga inkomster. Bristen på hyresrätter, inte minst små och billiga hyresrätter, lämnar viktiga grupper utanför Stockholms bostadsmarknad. Konsekvenserna av det riskerar att bli stora. Regionplanekontoret har varnat för att Stockholm 2030 kan ha akademikerbrist. Stockholm akademiska forum har beskrivit bostadsmarknaden i staden som en flaskhals som stoppar forskare och studenter från att söka sig hit.

- Om inte Stockholms bostadskris också ska bli en arbetsmarknadskris, måste politiska initiativ tas för att små och billiga lägenheter som unga och studenter kan efterfråga ska byggas. I en bred överenskommelse om Stockholms bostadspolitik ska självklart unga och nya stockholmares villkor ges utrymme. Små hyresrätter och studentlägenheter måste vara en del av en sådan överenskommelse, avslutar Karin Wanngård.

Presskontakt: 072-215 12 02