108 nya hyresrätter i Rågsved

Torsdag 6 april ger Stockholms stads exploateringsnämnd klartecken för 108 hyresrätter i Rågsved.  Bostäderna kommer att byggas av Stockholmshem och är en del av den politiska majoritetens satsning Stockholmshusen, vilket ska ge tusentals nya hyresrätter till lägre kostnader.

- Stockholm bygger nu i rekordtakt. Förra året byggstartades över 7 000 lägenheter, vilket är  en högre takt än under sextiotalet. Men bristen på bostäder är fortfarande omfattande, inte minst hyresrätter som folk har råd med. Denna brist förvärrades av moderaternas oansvariga utförsäljningar då tiotusentals hyresrätter ombildades. Stockholm behöver fler hyresrätter, inte färre. Det är därför glädjande att vi nu kan besluta om över 100 nya hyresrätter i Rågsved, säger Jan Valeskog (S) ordförande i exploateringsnämnden.

Under det borgerliga styret i Stockholm åren 2006 till 2014 skedde en historisk utförsäljning av de allmännyttiga bostadsbolagens lägenheter. Under perioden minskade allmännyttans bestånd med omkring 30 000 hyresrätter. Merparten av dessa lägenheter såldes genom ombildningar från hyresrätt till bostadsrätt. I synnerhet skedde dessa ombildningar i Stockholms innerstad och i närförort. Många av de lägenheter som sålts tillhörde ett äldre bestånd av lägenheter med lägre hyror. Detta har skapat en stor brist på hyresrätter med lägre hyror och Stockholmshusen är en metod för att möta det behovet.

Mer information och bilder här:

Fakta Stockholmshusen

De allmännyttiga bolagen ska fördubbla sin byggnation de kommande åren och en viktig del i detta är satsningen på Stockholmshusen, som samarbetet mellan de tekniska förvaltningarna och de allmännyttiga bostadsbolagen kallas. Målet är 3 500-5 000 byggstartade hyresbostäder fram till 2020.

Genom att förenkla processen där det går och tänka nytt där det behövs går det att skapa fler hyresrätter i Stockholm. Staden har därför samlat sina förvaltningar och bostadsföretag för att ta fram Stockholmshusen som ska vara hållbara, välritade och välbyggda hyresrätter som kan byggas snabbt, effektivt och till lägre byggkostnader.

Presskontakt: Gabriel Dahlander 076-122 91 86

Taggar: