14 vård- och omsorgsboenden privatiseras

Kommunstyrelsen i Stockholms Stad har beslutat att upphandla vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorgen. Totalt föreslås att 14 vård- och omsorgsboenden privatiseras. Sammantaget berörs drygt 1 300 platser.

- Stadsdelsnämnderna har god kunskap om sina äldreboenden och bedömer bäst själva om det är lämpligt med upphandling och vilka krav som i så fall bör ställas i varje enskild upphandling. Dessutom är det viktigt att den som beställer en tjänst och betalar för den också är den som följer upp att kvaliteten i omsorgen är god. I och med det här beslutet skiljer man på det. Upphandlingen centraliseras, men uppföljningen och ansvaret ligger kvar på stadsdelsnämnderna. Inte minst den senaste tidens erfarenheter visar på att vi behöver ökad kvalitetskontroll, inte mindre.

- För oss socialdemokrater handlar valfrihet om att de äldres delaktighet ökar och att man har möjlighet att välja mellan olika boenden. Moderaterna är alltför fokuserade på att gynna de privata vårdföretagen när de borde ägna sig åt att sätta fokus på kvaliteten, avslutar Leif Rönngren.

Följande vård- och omsorgsboenden berörs:

Region/Stadsdel/Antal platser Norrmalm Vasens vård- och omsorgsboende, Norrmalm, 78 platser Sabbatsbergsbyns omsorgsboende, Norrmalm, 120 platser

Östermalm Dianagården, Östermalm, 48 platser Kattrumpstullens omsorgsboende, Östermalm, 97 platser Rio vård- och omsorgsboende, Östermalm, 89 platser Södermalm Bergsund, Södermalm, 123 platser Vindragaren, Södermalm, 34 platser Väst Råcksta, Hässelby Vällingby, 232 platser Akalla Äldreboende, Rinkeby Kista, 51 platser Sydväst Fruängsgården, Liljeholmen Hägersten, 128 platser Åsengården, Liljeholmen Hägersten, 29 platser Sydost Hemmet för gamla, Skarpnäck, 129 platser Högdalen, Enskede Årsta Vantör, 158 platser Ängsö, Farsta, 13 platser

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199