4 200 allmännyttiga hyresrätter säljs

Den borgerliga majoriteten i Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem har beslutat sälja 4200 hyresrätter i områden där ombildningen till bostadsrätt inte tagit fart, bland annat Högdalen, Rågsved, Hässelby, och Sätra. Under hot om att säljas till privatvärdar har 1 182 lägenhetsinnehavare som tidigare avböjt ombildning valt att bilda bostadsrätt. Ursprungligen avsåg man sälja 5 200 lägenheter, men till 1 000 lägenheter har man inte hittat någon köpare.

- Hela processen kring detta ärende saknar motstycke i stadens historia, detta har skett över huvudet på hyresgäster och oss förtroendevalda. Det har varit och är odemokratiskt och är beslut som inte går att återta och i högsta grad berör såväl stadens framtid som enskilda hyresgästers hem och vardag säger, Leif Rönngren Vice ordförande Stockholmshem (s).

- Sammanlagt berör de ombildningar och försäljningar som hitintills planerats eller genomförts cirka 40 000 hyresrätter av totalt 105 000 allmännyttiga hyresrätter. Vi står inför en mycket snabb och omfattande förändring av Stockholms bostadsmarknad. De negativa konsekvenserna vad gäller bostadsförsörjning, minskad valfrihet och ökad segregation kommer att bli mycket långtgående, säger Tomas Rudin vice ordförande i Familjebostäder (s).

- Vi är starkt kritiska mot de ideologiskt motiverade dåliga affärer som moderaterna nu driver igenom, där man utan dialog med de boende väljer att sälja ut tusentals lägenheter på en mättad fastighetsmarknad. Vi vill dock betona att kritiken inte riktar sig mot köparna av fastigheterna, avslutar Teres Lindberg (s).

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199