5800 allmännyttiga hyresrätter säljs

Idag fattar kommunstyrelsen tre olika försäljningbeslut av hyresrätter. I och med besluten säljs sammanlagt mer än 5800 allmännyttiga hyresbostäder ut i Stockholm.

- Försäljningen sker helt utan dialog eller information, varken med de boende eller opposition. Vi har gång på gång förgäves försökt få ta del av information om försäljningarna, utan resultat. Vi vet fortfarande inte mer än det som kan läsas mellan raderna: att det är en dålig affär för stockholm och stockholmarna både ekonomiskt och politiskt. Moderaterna betraktar försäljningen som en intern partiangelägenhet, snarare än ett kommunalt beslut rörande en stor del av Stockholms bostadsmarknad, säger Teres Lindberg (s) vice ordförande i Svenska Bostäder.

- Den moderata bostadspolitiken med reautförsäljningar av allmännyttan och kraftigt minskat byggande av framförallt hyresrätter leder till minskad valfrihet på bostadsmarknaden, ökad segregation och en sämre flexibilitet för att kunna möta arbetsmarknadens behov av att snabbt kunna rekrytera nyckelkompetens. Det är en slarvig politik som bara vill privatisera för sakens egen skull, fortsätter Carin Jämtin.

- Det här är dessutom ett dråpslag mot Järvalyftet. Beslutet visar på bristen på helhetssyn och seriositet hos den moderatstyrda majoriteten. Man kan inte både ge de allmännyttiga bostadsbolagen ett ansvar för att driva utvecklingen i en stadsdel och samtidigt inte vara närvarande där. Det här är ett bevis för att dogmatiska ägarfrågor är viktigare för moderaterna än Stockholms utveckling, avslutar Teres Lindberg.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199