Akutjustera budgeten för att undvika olyckor vid Stockholms idrottsanläggningar

Flera av Stockholms idrottsanläggningar behöver rustas upp och renoveras. Om inget görs kan anläggningar komma att stängas av säkerhetsskäl. Renoveringsbehoven har varit kända under en lång tid. Trots det har alliansen och miljöpartiet lagt fram en budget där det saknas tillräckliga medel för nödvändiga renoveringar och underhåll. Enligt Fastighetskontorets finns det ett budgethål på 250 miljoner kronor. Socialdemokraterna föreslår nu en akutjustering av gällande budget för att tillföra medel för renovering och underhåll.

– Först och främst drabbar detta alla som idrottar i Stockholm. Men vi kan också få en situation där bristen på pengar skapar säkerhetsproblem på våra anläggningar, och då måste man stänga dom helt och hållet. Renoveringsbehoven har varit kända under en lång tid, det finns en planering kring detta. Trots det väljer den sittande majoriteten att lägga fram en budget med stora hål just på idrottens område. Det är såklart en effekt av den skattesänkning man valde att gå fram med, att man då måste ta pengarna från andra områden. Jag ser att ansvariga borgarråd försöker skylla ifrån sig, det duger inte, styr man Stockholm så ska man ta ansvar för det Stockholm behöver göra.

– Vi socialdemokrater kommer lägga fram en skrivelse i kommunstyrelsen kring detta, det ger majoriteten en chans att rätta till det här. Den chansen hoppas jag dom tar. Jag vet att idrottsborgarrådet delar min syn på behovet av fortsatta idrottsinvesteringar, och jag hoppas att hon lyckas övertyga sina moderata kollegor om behovet av att nu agera och lösa detta snabbt. Det säger Emilia Bjuggren, oppositionsborgarråd (S).

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: