Besked idag: ”Höjda statsbidrag kan rädda Stockholms skolor från kraftiga sparkrav”

Socialdemokraterna i Stockholm stad föreslår idag – med anledning av regeringens besked om nya generella statsbidrag till kommunerna – att Stockholm stad ska revidera sin budget för att stoppa de kraftiga sparkrav som annars väntar skolan och förskolan i Stockholm. Stockholms skolor har belagts med kraftiga besparingar som en effekt av den senaste kommunala budgeten och skattesänkningen som genomfördes 2019. Dagens besked från regeringen om ökade statsbidrag ger en möjlighet för Stockholms stad att skjuta till nödvändiga resurser till skolorna.

– Innan valet lovade alla partier i det moderatledda styret att satsa på skolan. Nu har man istället lagt en budget som innebär reellt försämrade förutsättningar för skolan att ge tillräckliga kunskaper till alla elever. Det har aldrig lagts så lite pengar på Stockholms skolor i modern tid. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S).

– Vi välkomnar därför att regeringen nu tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna ger en möjlighet att rädda upp situationen. Den utökade budget för kommunerna som regeringen föreslår uppgår för Stockholms stad till drygt 300 mnkr. Det innebär i sin tur att skolpengen i Stockholm skulle kunna höjas med minst 1,3 %. Det skulle kunna rädda kvar 500 pedagoger som annars hotas av uppsägningar. Därför kommer vi föreslå kommunstyrelsen senast på sitt sammanträde 5 februari fattar beslut om att föreslå att revidera budgetramen för förskola, grundskola och gymnasieskolan i Stockholm stad. Jag hoppas att sittande styre tar vara på den här möjligheten, avslutar Karin Wanngård.

Bakgrund

När den borgerliga majoriteten i Stockholm i höstas presenterade sin budget syntes effekterna av 2019 års skattesänkning tydligt för skolan och förskolan. Grund- och förskolan gavs ett tillskott på skolpengen med 0,9 % samtidigt som stadens arbetsgivaravgifter höjdes med lika mycket. Att ge dessa verksamheter vad som i praktiken var en nollbudget samtidigt som löneökningarna i skolan de senaste åren varit mellan 3-5% innebär därför ett kraftigt sparbeting i skolor och förskolor. Än värre var det i gymnasieskolan där partierna i styret föreslog en sänkt skolpeng.

Från de fackliga organisationerna har det vid ett flertal tillfällen framförts varningsord om budgeten. Ett axplock ur citaten:

”Helt otillräckliga resurser tilldelas förskolan, grundskolan och fritidshemmen och i synnerhet gymnasieskolan”,

”Budgetförslaget som nu presenterats innehåller en historiskt låg schablonhöjning som inte kan ses på annat vis än att Stockholms politiska ledning har helt andra planer för skolväsendet än det som den akut behöver. Nu är vi både besvikna och bestörta.”

”Snäva ekonomiska ramar redan idag är en krass verklighet för de flesta skolledare. Den som inte håller budget riskerar sin arbetsgivares missnöje, låg löneutveckling eller kanske till och med sin anställning. Det är helt orimligt!”.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99