Besked om 2023 års skattesats i Stockholm

Finansborgarrådet Karin Wanngård ger idag besked om att skattesatsen för Stockholms stad lämnas oförändrad nästa år. Beslutet tas formellt på kommunstyrelsens sammanträde på onsdag.

– Ekonomin i staden ska skötas ansvarsfullt för att välfärden, tryggheten och klimatomställningen ska ha de resurser som krävs. Samtidigt står vi inför ekonomiskt tuffa tider. Med stigande priser och en hög inflation är det inte läge att höja skatten. Det säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

– Jag ser med oro på den högerkonservativa regeringens ekonomiska politik under mandatperioden. Om statsbidrag eller andra riktade satsningar till kommunerna minskar eller försvinner måste nivån på kommunalskatten anpassas för att möta välfärdens behov, säger Karin Wanngård.

Fakta:

Kommunstyrelsen ska enligt kommunallagen föreslå den kommunala skattesatsen före oktober månads utgång. Den 26 oktober beslutar kommunstyrelsen om skattesatsen för år 2023 och därefter behandlas frågan av kommunfullmäktige den 7 november. Det rödgröna styrets förslag innebär att skattesatsen lämnas oförändrad på 17,74 öre per skattekrona. Stadens budget för nästa år behandlas av kommunfullmäktige 12-13 december.

Presskontakt: Fredrik Ståhl, fredrik.stahl@stockholm.se, 076-122 92 23