Besparingar på kulturen skapar oro bland personalen – 40 tjänster på biblioteken ska bort

Alliansen och miljöpartiet har gjort kraftiga neddragningar på Stockholms stads kulturbudget. Nedskärningarna börjar nu märkas i verksamheterna. Totalt ska kulturförvaltningens personal minska med runt tio procent, hårdast drabbas Stockholms stadsbibliotek som nu måste ta bort 40 tjänster som en direkt effekt av den förda kulturpolitiken. Utöver att verksamheterna drabbas hårt så har även nedskärningarna skapat stor oro bland personalen.

– Vi har sedan dag ett varnat för att alliansen och miljöpartiets budget kommer drabba våra kulturverksamheter hårt. Det har tyvärr viftats bort av det sittande styret som hela tiden har försäkrat att verksamheterna inte skulle drabbas, en försäkran som nu faller ihop som ett korthus. Många som arbetar i våra fina verksamheter har hört av sig till mig och uttryckt att de känner stor oro, vilket jag har full förståelse för. Det säger Olle Burell, oppositionsborgarråd (S).

– Det är klassisk politisk matematik, man har valt skattesänkningar och tvingas nu säga upp 40 tjänster på våra bibliotek. Jag kan tycka att det är extra tråkigt att man drar ner på kultur riktad till barn, som till exempel stadsbibliotekets bokkollo som den sittande majoriteten nu lägger ner.  Bokkollot har varit ett mycket framgångsrikt sätt att få barn och unga att bli mer intresserade av läsning och skrivande, avslutar Olle Burell.

Bakgrund – några exempel på nedskärningar i stadens kulturverksamheter

• Avslutad satsning på muralkonst, tar bort de 2 mnkr i stadens budget som möjliggjort en rad professionella målningar

• Neddragning på allaktivitetshus och mötesplatser: 4 miljoner, dvs en 10% neddragning. Bland de som drabbas är följande:

o                    Föreningen Folkkulturcentrum i Hjorthagens kulturhus

o                    Folkets Husby i Husby Träff

o                    Föreningen Folk i Skärholmen

o                    Föreningen Sköndals allaktivitetshus

o                    Park Folkets hus Älvsjö

• Indragen satsning på stadsdelsbibliotek Rågsved

• 90 tjänster ska bort (motsvarande ca 10 % av totala antalet tjänster hos kulturförvaltningen)

• Indragen bokkolloverksamhet (stadsdelsbiblioteket)

• Indragen poesicirkelverksamhet (stadsdelsbiblioteket)