Borgerliga stoppar utveckling av region Stockholm-Mälardalen

Det blir inga fler diskussioner om en utvidgad Stockholmsregion. Det är konsekvensen av ett beslut av den borgerliga majoriteten under dagens förbundsmöte för Kommunförbundet Stockholms län. Nu varnar (S) för risk för minskad konkurrenskraft och tillväxt när regionsamarbete uteblir.

- Detta är sista spiken i kistan för tanken om en sammanhållen och konkurrenskraftig Mälardalsregion. När Skåne och Västra Götalandsregionerna kraftsamlar, då vill Moderaterna att vi ska stå själva. Det är väldigt beklagligt och något som jag tror att stockholmarna kommer att få betala för i minskad tillväxt, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S) i Stockholms stad.

- Större regioner driver fram tillväxt och jobb. Vi behöver ett mer samlat grepp om till exempel infrastruktur, kollektivtrafik, näringspolitik och utbildningsfrågor. Det handlar om att Stockholmsregionen ska kunna konkurrera med andra storstadsregioner ute i Europa och inte hamna på efterkälken, säger Anders Lago, kommunalråd (S) i Södertälje.

Christian Scharf Pressekreterare hos Tomas Rudin 076-122 91 99

Evin Cetin Kommunalrådssekreterare hos Anders Lago 076-648 27 29