Borgerligt bostadsfiasko – byggandet i Stockholm faller kraftigt

De senaste siffrorna från utrednings – och statistikkontoret i Stockholm visar att bostadsbyggandet i Stockholm slår i botten. Under första två tredjedelarna av år 2009 har 1468 nya bostäder påbörjats.

- De nya siffrorna visar vad vi länge har oroat oss för. Köerna hos stadsbyggnadskontoret, regeringens avveckling av investeringsstödet och de låga ambitionerna och det bristande politiska ledarskapet hos majoriteten har förvärrat bostadsbristen i Stockholm. Den borgerliga bostadspolitiken i Stockholm har misslyckats, säger Teres Lindberg (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Sedan den 1e januari år 2007 har borgerligheten påbörjat 7722 nya lägenheter. Under den förra mandatperioden påbörjades ca 20 000 nya lägenheter.

- När vi lämnade över ledarskapet till borgerligheten fanns ett byggande på nivån 4000 – 8000 bostäder per år. Nu har borgerligheten 16 månader på sig att vända utvecklingen, avslutar Teres Lindberg (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

USK -siffrorna finns att finna på Stockholms stads hemsida.

För mer information, kontakta:

Tobias Gerdås Pressekreterare 0761-229199