Budget för Stockholms stad 2015 – En stad som håller samman

Idag presenterade den politiska majoriteten i Stockholms stad finansborgarrådets förslag till budget för Stockholm 2015.

– Våra partier har fått förtroendet att byta riktning för Stockholm. Vi tar över en stad där kunskapsresultaten sjunker och arbetslösheten har bitit sig fast. Vi satsar kraftigt på utbildning och jobb, det har varit den viktigaste utgångspunkten för mig. Vi har också en bostadsbrist som är akut, och som i grunden håller på att göra Stockholm till en segregerad stad. Det övergripande målet för vår politik är att göra Stockholm till en sammanhållen och jämlik stad. Budgeten är starten för det arbetet, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.

– I en tät stad med god kollektivtrafik har vi alla möjligheter att leva klimatsmart. Nu storsatsar vi för att ge stockholmarna rätt förutsättningar. Med en ny klimatmiljard, en ny cykelmiljard och mer resurser till de som är mest utsatta tar vi ett steg närmare ett modernt, klimatsmart och socialt hållbart Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

– Att bygga ett jämlikt, jämställt och rättvist Stockholm kräver att vi börjar bygga hyresrätter. Det kommer att ta tid att bygga ifatt 8 års privatiseringar och försenat byggande, men det känns bra att äntligen få sätta spaden i marken, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd.

– Den feministiska och antirasistiska politiken syns mer än någonsin tidigare i stadens budget. Vi gör Stockholm till ett föredöme som en jämlik och öppen stad där alla människor kan utvecklas och färdas väl genom livet. Ett viktigt steg i den riktningen är de ökade insatserna mot våld i nära relationer, säger Sissela Nordling Blanco (Fi), ordförande Rådet för mänskliga rättigheter.

Presentation bifogas. Läs hela förslaget på stockholm.se/budget

Presskontakter:

Socialdemokraterna: Tomas Gustavsson, 076-122 91 99, Ömer Oguz, 076-122 92 34

Miljöpartiet: Hakim Belarbi, 076-122 96 57, Cecilia Engström, 076-122 96 22

Vänsterpartiet: Siri Jonsson Montin, 076-122 91 02, Petter Nilsson, 076-122 95 19

Feministiskt initiativ: Malin Ericson, 0736-52 18 36

Taggar: