Budget för Stockholms stad 2016 – Ett Stockholm för alla

Idag presenterade den politiska majoriteten i Stockholms stad finansborgarrådets förslag till budget för Stockholm 2016.

Vi lägger en stark budget i balans, med goda ekonomiska förutsättningar för att göra nödvändiga investeringar. Vi satsar stort på skola och förskola, höjer målen för bostadsbyggandet och fortsätter våra satsningar på en aktiv arbetsmarknadspolitik för att matcha företagens behov. De senaste åren har vi sett allt större skillnader växa fram i vår stad, det ska vi ändra på. Det viktigaste politiska projektet är att skapa ett Stockholm för alla, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd

I budgeten för 2016 fortsätter vi att ta ansvar för framtiden och gör kraftiga åtgärder för att göra Stockholm till en klimatsmart stad. Vi gör det enklare att transportera sig på ett hållbart sätt genom tydliga prioriteringar för gång, cykel och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. I pengar innebär det att vi bland annat satsar en kvarts miljard i klimatinvesteringar och en kvarts miljard i cykelinvesteringar nästa år, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd och gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.

Hyresrätten är fortsatt prioriterad i Stockholm. Allmännyttan ökar byggtakten och ska fortsätta arbetet med att hålla nere kostnaderna i nyproduktion för att människor med olika inkomster ska kunna bo i Stockholm. Lösningar som kompiskontrakt för äldre och Snabba hus ska hjälpa fler grupper att komma in på bostadsmarknaden. Det är oerhört viktiga satsningar för att lösa bostadsbristen, säger Ann-Margarethe Livh (V) bostads- och demokratiborgarråd.

24 miljoner kronor avsätts till skyddade boenden i Stockholms stads budget 2016. Det är en tredubbling av stödet på två år. Samtidigt stärks arbetet i våra egna verksamheter. Barn på skyddade boenden ska garanteras förskola och skola, vi ska se över förturssystemet i bostadskön för våldsutsatta och socialtjänsten ska kompetensutvecklas. Jag är mycket glad över den omfattande säkerhetssatsningen mot våld i nära relationer som Stockholms stad nu kan presentera, säger Gita Nabavi (Fi).

Presentationen från förmiddagens pressträff bifogas.

Hela budgetförslaget går att läsa här>>

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: