Bygg för unga och studenter: Socialdemokraterna presenterar nytt bostadspaket

Trots att stadshusalliansen lovat över 4 000 studentbostäder, har bara 162 byggts. I media rapporteras det om att studenter tvingas tälta för att de inte får en bostad. Det är en oacceptabel situation. Idag presenterar Socialdemokraterna i Stockholm ett nytt bostadspaket riktat mot unga och studenter.

– Genom att höja ambitionen så kommer vi kunna leverera 2 000 nya lägenheter anpassade för unga och studenter per år. Hälften kommer vara studentbostäder. Sammanlagt innebär det 12 000 bostäder fram till 2020. Vi såg senast i dag att man får tälta som student i Stockholm. Det håller inte. Vi måste bygga fler studentlägenheter, det säger oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S).

– Sten Nordin har upprepade gånger lovat flera tusen bostäder, men han har bara lyckats bygga 162 stycken. Det är en kraftig skillnad mellan stadshusmoderaternas löften och deras leverans. Jag tror inte att de studenter som tvingas tälta idag är särskilt imponerade över Sten Nordins misslyckande. Vi höjer ambitionen, och kommer bland annat använda våra egna bolag och snabba på processerna för att få ut bostäder på marknaden. Vi gjorde det när vi styrde senast, och vi kommer att göra det igen efter valet. Det handlar om politisk vilja, och det saknas hos den styrande majoriteten idag.

Presskontakt:

Ömer Oguz, pressekreterare, 076-122 92 34