Carin Jämtin kommenterar allmännytteutredningen

Idag publicerade SvD uppgifter från den utredning som Mats Odell tillsatt för att se över allmännyttans framtid.

* Kommunen ska styra sina bostadsbolag på samma sätt som en privat investerare skulle göra,

* Bostadsinvesteringar får endast göras om det förväntas ge marknadsmässig avkastning och

* Om kommunen kan få bättre avkastning genom att sälja fastigheter till bostadsrättsföreningar måste sådana försäljningar genomföras.

- Regeringens utredare verkar inte nöja sig med att vilja chockhöja hyrorna för hundratusentals stockholmare. Nu vill han dessutom kraftigt inskränka kommunernas möjlighet att garantera bostad åt kommuninnevånarna. Utredningens förslag saknar verklighetsförankring, säger Carin Jämtin oppositionsborgarråd (s) i Stockholm.

- Om utredningens förslag genomförs innebär det inte bara slutet för allmännyttan. Det kommer också ha långtgående negativa konsekvenser för samhället i stort. Tillgången på både hyresrätter, bostadsrätter och egna hem till rimliga priser har varit grunden inte bara för en välfungerande bo- och arbetsmarknad utan också en av grundbultarna i den svenska modellen. – Är den borgerliga regeringen överhuvudtaget medveten om att det idag är allmännyttan som i många delar av Sverige tar ansvaret för ungas första bostad, äldres anpassade boende och behovet av försöks- och träningslägenheter och att utredningens förslag om de genomförs kommer omöjliggöra stora delar av de omfattande investeringar som behöver göras i miljonprogrammen? Det här förslaget bör läggas där det hör hemma, i papperskorgen, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199