Carin Jämtin kräver juridisk prövning av avsiktsförklaring

I dag har den borgerliga majoritetens förslag till svar på revisorernas kritik om försäljningen av Centrumkompaniet till Boultbee blivit klart. I svaret hävdas bland annat att det hade varit svårt att ställa krav på utveckling av centren i avtalet. Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S), är kritisk.

- På samma vis lägger de borgerliga ut dimridåer om Boultbees ekonomiska ställning. Detta trots att de årsredovisningar som fanns tillgängliga vid tillfället visade att de är ett väldigt risktagande bolag som var belånat till taknocken. Likaså visade en rapport från KREAB att Boultbee hade väldigt mycket kritisk publicitet i de områden som bolaget var aktivt i innan köpet. Allt detta ignorerades, eftersom viljan att sälja var så stor.

- Jag kräver nu en juridisk utredning av huruvida Boultbees avsiktsförklaring att investera i centren kan betraktas som en del av försäljningsavtalet och om det i sådana fall går att driva juridiskt från stadens sida.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99