Carin Jämtin kräver ny plan för snöröjning

Stockholmarna har de senaste månaderna varit hårt prövade när snö- och isröjning har brustit och kollektivtrafiken tidvis brutit samman. I en skrivelse till kommunstyrelsen i Stockholm kräver nu oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (S) att lärdomar dras inför kommande vintrar.

- Det är ett grundläggande samhällsansvar att snöröjning och kollektivtrafik fungerar, även när det snöar lite mer än vanligt. Insatserna i år har inte varit tillräckliga. Nu måste vi gå vidare och dra slutsatser inför nästa vinter, säger Jämtin.

I skrivelsen föreslås att Stockholm ska ta fram en ny beredskapsplan med olika aktivitetsnivåer beroende på hur svår väderleken är.

- Det är orimligt att ha tillgång till samma kapacitet oavsett om det är lätt snöfall eller full snöstorm. Det behövs bättre avtalskontroll, men jag tycker också att stadenn ska kunna tillfälligt anställa upp till 500 personer för att sköta akut snöröjning. Sådan handlingskraft hade behövts den här vintern.

Carin Jämtin vill också att staden nu påbörjar arbetet med att förebygga och hantera eventuell risk för översvämningar i samband med snösmältningen.

Mer information, kontakta

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99