Carin Jämtin ny vice ordförande i polisstyrelsen - Socialdemokraterna ska vara det parti som är bäst på trygghet på Stockholms gator och torg

Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s) i Stockholm, har av regeringen utsetts till ny vice ordförande i Stockholms polisstyrelse från och med 1 januari 2009. Med anledning av det gör Carin Jämtin följande kommentarer:

- För mig handlar det inte bara om att bekämpa brott utan också orsakerna till brott. Jag vill se ett ökat samarbete mellan polis, frivilligorganisationer och socialtjänst för att förhindra brott innan de begås. Jag tror också på att en polis som är närvarande i vardagen har en stor brottspreventiv effekt. Vardagsbrotten måste tas på större allvar.

- Jag tycker att vi socialdemokrater måste ta trygghetsfrågorna på större allvar, det är ett av skälen till att jag nu tar steget in i polisstyrelsen. Jag kommer att ta detta uppdrag på stort allvar. Stockholm behöver fler poliser. Socialdemokraterna ska vara det parti som är bäst på trygghet på Stockholms gator och torg. Just ikväll har jag förmånen att tillsammans med Lugna gatan och polisen finnas ute på stan i samband med Luciafirandet.

- Det mest akuta nu är att skjuta till mer resurser. Vi har fantastiskt duktiga poliser, men de behöver förutsättningar för att kunna göra ett bra arbete. Stockholm behöver fler poliser!

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199

Fakta: Polisen i Stockholms län dras med stora underskott. Trots att man i förslaget till budget får en utökad kredit från Riskpolisstyrelsen och föreslår nedskärningar på 70 miljoner kronor räknar man med ett underskott för 2009 på 45,2 miljoner kr. De omfattande nedskärningarna innebär att polisen i Stockholm kommer att vara mycket restriktiv med att återbesätta lediga tjänster. Man skär också ner på bl.a. arrestbevakning, ambassadbevakning och utbildning. Besparingsåtgärderna innebär att över en tredjedel av beräknade avgångar under 2009 inte kommer att återbesättas.