Den rödgröna majoriteten genomför insatser för att öka simkunnigheten

I områden med sämre socioekonomiska förutsättningar är simkunnigheten generellt lägre. För att fler stockholmare i staden i allmänhet och ytterstaden i synnerhet ska lära sig simma har beslut fattats om sänkta avgifter till vattenvaneträning under sommaren och till den kommunala simskolan.

Simning är livsviktig kunskap och ger även möjlighet till fysisk aktivitet och rekreation. Dessutom är simkunnighet en förutsättning för att få godkänt betyg i skolämnet idrott och hälsa. Insatser för att öka simkunnigheten är särskilt viktigt i områden med socioekonomiska utmaningar där simkunnigheten är lägre.

Därför har den rödgröna majoriteten fattat beslut om två satsningar med målet att öka simkunnigheten i Stockholm. En särskild satsning på vattenvaneträning och förberedande simskola i sommar samt sänkta avgifter till simskolan i sex av ytterstadens simhallar från och med årsskiftet.

Att kunna simma är en livförsäkring och vårt mål är att alla barn oavsett var i staden de bor ska lära sig simma. Det är viktigt att sänka avgifterna inte minst i områden där såväl simkunnigheten som hushållens ekonomi generellt är lägre, säger Maria-Elsa Salvo (S), ordförande i idrottsnämnden i Stockholms stad.

Den särskilda satsningen på vattenvaneträning och förberedande simskola riktar sig till barn födda 2015-2018. Stadens simföreningar kommer att kunna söka ett ekonomiskt stöd från staden för att på så sätt kunna anpassa deltagarnas anmälningsavgift till en nivå som de flesta kan betala, max 100 kronor. Kurserna ska anordnas i sommar.

Dessutom kommer Stockholms stad från och med 2024 sänka avgifterna med 300 kronor till simskolan vid sex simhallar i ytterstaden: Farsta, Tensta, Vällingby, Husby, Skärholmen och Högdalen.

Presskontakt: Kajsa Loord, kajsa.loord@stockholm.se, 076-122 92 47