Dra tillbaka förslaget om Stadsbiblioteket: ”Kultur måste gå före hamburgare”

Alliansens och Miljöpartiets plan för att renovera Stockholms stadsbibliotek måste dras tillbaka och göras om. Det menar Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, som har tagit fram ett alternativt förslag som behandlas på kulturnämnden idag. Förslaget som lagts fram täcker knappt upp det underhåll som behöver göras och sänker kraftigt ambitionerna att utveckla Stadsbiblioteket till en central märkesbyggnad, liknande dem som finns i Helsingfors och Oslo.

Istället för att lägga resurser på att utveckla lokalerna för biblioteksverksamhet sätts fokus på de så kallade basarerna som idag rymmer affärer och McDonalds. Samtidigt ska verksamheterna i Annexet avvecklas och flyttas in i huvudbyggnaden, vilket gör att ytorna för bibliotekets olika aktiviteter krymper markant. Biblioteksverksamheten kommer inte kunna leva upp till dagens krav, än mindre de behov som ett växande Stockholm kommer ha i framtiden. Verksamhet för barn och unga kommer att bli lidande, och många av de uppskattade arrangemang som idag anordnas ska nu samsas på ännu mindre ytor.

- Detta är tyvärr helt i linje med Alliansen och Miljöpartiets allmänna syn på kultur, man har helt enkelt inga ambitioner. Kulturborgarrådet har tidigare sagt att hans kulturvision är mer kommers i kulturen och mer kultur i kommersen. Och det verkar han fått övriga partier med sig på. Nu satsar han på bättre lokaler för McDonalds nedanför Stadsbiblioteket istället för läsytor för barn. Burgare ska gå före böcker. Det är andefattigt. Stadsbiblioteket i Helsingfors är ett bra exempel på vad som kan göras om man tycker kulturen är viktigare än kommersen. Det säger Olle Burell (S), oppositionsborgarråd, Stockholm.

- Det här är borgerlig kulturpolitik i ett nötskal. Först drar man ner på bibliotekspersonalen och nu vill man inte göra de renoveringar och ombyggnationer som är nödvändiga för att Stadsbiblioteket och Internationella biblioteket ska kunna fortsätta med sina fantastiska verksamheter, framförallt de för den yngre publiken. Det är inte barnen och ungdomarna som ska betala priset för att de borgerliga partierna har lagt en för dålig kulturbudget, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i kulturnämnden.

-  Vi har redan sett att verksamheten för utsatta barn och nyanlända blir lidande när de grönblåa skär ner på biblioteken. Lokalerna vid Odenplan behöver dessutom anpassas efter dagens krav på tillgänglighet. Vi vill att fler ska ta del av stadsbiblioteket, inte färre. I grunden handlar det om demokrati, säger Sofia Lundin, gruppledare för Feministiskt initiativ i Kulturnämnden.

Presskontakt: Yasmin Hussein 076-122 92 33