Dramatiska nedskärningar av Kulturskolan

Efter dagens möte med kulturnämnden står det klart att de befarade nedskärningarna på Stockholms kulturskola blir än värre än tidigare befarat.

- Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) har på ett närmast pinsamt sätt förnekat konsekvenserna av sin egen politik. Nu står det klart för alla att folkpartiet säger en sak och gör en annan. Kulturskolan kommer drabbas av kraftiga nedskärningar, säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (s).

- Sammantaget innebär det en kraftig nedmontering av vad som var Sveriges bästa kulturskola. Tusentals killar och tjejer kommer få sämre - eller ingen - möjlighet att spela, sjunga, dansa och ta till sig kultur. Allt för att finansiera moderaternas stora skattesänkningar, säger Roger Mogert.

- Det blir i första hand barn från familjer med sämre ekonomi som drabbas, medan rika familjer inte kommer märka av höjningarna över huvud taget. En sådan utveckling medverkar till en ökad segregation, säger Kerstin Wickman (mp).

- Folkpartiet för en tydlig klasspolitik som slår hårt mot barn i familjer med lägre inkomster och högre trösklar till kulturen, exempelvis många flickor och pojkar i förorterna. Kulturskolans budget är ett uttryck för den borgerliga majoritetens elitistiska kultursyn, avslutar Ann Mari Engel, gruppledare i kulturnämnden (v).

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare (s) 0761-229 199