Efter nya beskedet: Stockholms stad bör kalla partiledarna till möte om Bromma flygplats

Igår kväll meddelade ägaren till flygbolaget BRA att företaget är redo att flytta över sin flygtrafik från Bromma till Arlanda. Finansborgarrådet bör sammankalla till ett möte med partiledarna för de partier som tidigare röstat emot och därmed stoppat en nedläggning av Bromma flygplats. Det menar Socialdemokraterna. Det finns inga förutsättningar för att ha kvar flygplatsen.

BRA är den enskilt största flygaktören på Bromma flygplats: innan pandemin stod BRA för 97 procent av trafiken. Tidigare har Swedavia, som driver Bromma, meddelat att de inte längre anser det lönsamt att driva flygplatsen och att den borde läggas ned före att hyresavtalet går ut 2038.

– Det finns nu ingen inblandad aktör som vill ha kvar Bromma. Med gårdagens besked från BRA så är det hög tid att sätta igång processen med att lägga ner flygplatsen. Jag vill att finansborgarrådet bjuder in de partiledare som hittills har röstat nej i riksdagen. Läget är förändrat i grunden nu och Stockholm bör driva på i frågan. Hyresvärden Swedavia säger att det inte är lönsamt och hyresgästen BRA vill flytta ut, låt oss hjälpa dem med det. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S), Stockholm i en kommentar.

– Hittills har ju frågan fastnat på två plan. Dels genom den överenskommelse som gjordes mellan Moderaterna och Miljöpartiet i Stockholms stad efter valet 2018, där de enades om att staden inte ska driva en nedläggning av flygplatsen oavsett vad som händer. Sen har tidigare borgerliga riksdagsmajoriteter velat ha kvar flygplatsen. Nu är det radikalt förändrade förutsättningar och det finns en chans för Stockholms stad att vara drivande i processen. Jag kommer lägga en skrivelse så att vi formellt kan fatta beslut om att kalla till ett sådant möte. Jag hoppas såklart att majoriteten ställer sig bakom den, avslutar Karin Wanngård.

Bakgrund

Igår meddelade BRA:s ägare att företaget vill börja flyga från Arlanda istället för Bromma. Tidigare har Swedavia som driftar flygplatsen sagt att den är olönsam. Stora delar av näringslivet samt även Stockholms handelskammare ställer sig bakom en flytt av flygtrafiken till Arlanda. Därmed finns ingen aktör kvar som vill att flygplatsen ska fortsätta med sin verksamhet. Socialdemokraterna i Stockholm vill att Stockholms stad kallar Ulf Kristersson (M), Jimmie Åkesson (SD), Annie Lööf (C), Ebba Busch (KD) och Nyamko Sabuni (L) till kommunstyrelsen i Stockholm för att be dem ändra sitt veto mot att Stockholm utvecklas med nya bostäder i stället för en flygplats i citynära läge.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99