Ett rättvist och modernt Stockholm - Socialdemokraternas alternativ för Stockholm 2008

Idag presenteras socialdemokraternas budgetalternativ för Stockholms Stad 2008. Budgeten bygger på en ansvarsfull ekonomisk politik och på en skattesats om 18,08 kronor som används för att trygga och utveckla välfärden. De ökade resurserna prioriteras till skolan. Också äldreomsorgen och kommunens miljöarbete får mer resurser.

- Grunden för att utveckla välfärden i Stockholm är fler jobb, bättre näringslivsklimat och en kommunal ekonomi i balans, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s).

- Det går bra för Stockholm, fler får jobb och tillväxten är hög. Samtidigt vet vi att konjunkturtoppen förmodligen passerats och att lågkonjunkturen står för dörren. Att i ett sådant läge fortsätta sänka skatten vore oansvarigt. Vår budget är realistisk och ingen glädjekalkyl. Med vårt alternativ kan Stockholm hantera kommande kostnads- och löneökningar och samtidigt göra kvalitetsförbättringar i välfärden, fortsätter Carin Jämtin.

- Varje krona moderaterna vill sänka skatten med 2008 vill vi istället lägga på skolan. Vi prioriterar skolan före skattesänkningar. Det är mitt löfte till stockholmarna, säger Carin Jämtin.

De ökade resurserna till skolan styrs främst till tre områden: Stärkt kvalitet genom ökade resurser, satsningar på kunskap och etablering av ”Skolan mitt i byn”, dvs. garantera skolor i alla stadsdelar.

- Totalt satsar vi 421 miljoner kronor mer på Stockholms skolor än vad majoriteten gör. Alla Stockholms elever har inte likvärdiga möjligheter till en bra utbildning. Därför riktar vi 44 miljoner kronor till de skolor som har allra störst behov av extra resurser, säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (s).

- För att stärka elevernas kunskaper och resultat i matematik vill vi satsa 14 miljoner kronor för att utveckla matematikundervisningen. Matematikundervisningen ska ges samma möjligheter till utveckling och uppföljning som läsundervisningen. För att stödja de elever som kommer från studieovana miljöer vill vi dessutom satsa fyra miljoner kronor på läxhjälp i samarbete med Stockholms högskolor, universitet och föreningsliv, avslutar Roger Mogert.

Fakta om det socialdemokratiska budgetalternativet:

Skattesats: 18.08

Skatteintäkter: 30 205 miljoner kronor

Skillnaden mellan (s) och (m): 835 miljoner kronor i skatteintäkter

Besparingar : 115 miljoner kronor

Ekonomiskt ansvarstagande : 100 miljoner kronor mer än (m)

Skola: 421 miljoner kronor mer än (m)

Skolsatsningen i detalj:

Äldre: 164 miljoner kronor mer än (m)

Miljö: 23 miljoner kronor mer än (m) + riktig miljömiljard

För mer information, kontakta;