Facklig-politiskt samtal om hot och våld mot välfärdsanställda

Lärare, socialsekreterare, vård- och omsorganställda vittnar alla om samma sak. Hot, våld och trakasserier har blivit alltmer framträdande i deras verksamheter. Det är ett nationellt problem som drabbar välfärdsanställda över hela landet. Därför bjuder nu skol-, arbetsmarknads- och personalborgarråd Emilia Bjuggren (S) och personal- och jämställdhetsutskottets ordförande Arvid Vikman Rindevall (S) in företrädare från facken i välfärden till ett samtal för att diskutera arbetet mot hot och våld.

– Det är ovärdigt ett välfärdsland som Sverige att vi idag har lärare, socialsekreterare och omsorgspersonal som går till jobbet med en klump i magen med rädsla för att bli utsatta för hot eller trakasserier. Det här är ett nationellt problem som kräver strukturella lösningar, men som arbetsgivare kan vi också göra mycket. Facken har via sina medlemmar en samlad bild som jag vill lyssna till, säger Stockholms skol-, arbetsmarknads-, och personalborgarråd Emilia Bjuggren (S).

Det rödgröna styret arbetar aktivt för att alla stadens medarbetare ska vara trygga på jobbet. Som arbetsgivare är stadens uppgift att både arbeta förebyggande och agera om en anställd skulle drabbas av hot, trakasserier och våld på sitt arbete.

Hotet och våldets karaktär förändras ständigt och för att kunna möta det behöver vi också förnya och förbättra stadens arbete. Genom fördjupade dialoger och kunskap om hur det ser ut kan vi bli mer träffsäkra i vårt arbete framåt, säger ordförande i Stockholms personal- och jämställdhetsutskott Arvid Vikman Rindevall (S).

Deltagande fack är:

Sveriges Lärare Stockholm