Fler ska klara grundskolan och fler ska få ett första riktigt jobb i (S) budget

Långtidsarbetslösheten bland unga biter sig fast, färre elever klarar grundskolan i Stockholm än i resten av Sverige, och staden ger allt för dåliga villkor till småföretagandet i ytterstaden. Det är de frågor som Socialdemokraterna vill angripa med sitt förslag till Stockholms stads budget för 2012.

– En satsning på lärarna och rektorerna, särskilt i de skolor som har störst utmaningar, är mest effektivt för att höja kunskapsresultaten. Därför föreslår vi öronmärkta pengar till höjda lärarlöner, till att lärare och rektorer ska kunna koncentrera sig på sina huvuduppgifter, och på läxläsningsverksamhet för alla elever som hamnat efter, fortsätter Karin Wanngård .

– Staden lägger för mycket fokus på arbetsmarknadsåtgärder och projekt som inte leder någon vart. Vi vill istället prioritera riktade korta anställningar till långtidsarbetslösa ungdomar och till gymnasister så att alla får ett första riktigt jobb, säger Karin Wanngård.

– Höjda hyror och utförsäljning av mark och gallerior har skapat enorma problem för småföretagarna i många stadsdelar. Vi föreslår att staden avsätter resurser och arbetar mer aktivt med mark, lokaler, hyressättningar och rådgivning, avslutar Karin Wanngård.

Sammanlagt vill Socialdemokraterna investera 640 miljoner kronor mer än de borgerliga. Socialdemokraternas finansiering står på tre ben. Fördelning av centraliserade medel som växt kraftigt de senaste åren ut i stadens verksamhet. Besparingar på den centrala administrationen. Därtill föreslås en skattehöjning med 10 öre, vilket innebär ca 20 kronor vid en inkomst om 25 000 kronor i månaden.

Förslag till budget samt budgetpresentation finns att ladda ned här nedan.

För mer information, kontakta: Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99