Fler skolidrottshallar öppnas upp för föreningslivet

Anläggningsbristen är en stor utmaning för idrotten i Stockholm och det rödgröna styret har därför intensifierat arbetet för att tillgängliggöra fler skolidrottshallar för föreningslivet. Redan idag är cirka 75 procent av stadens skolidrottshallar möjliga för föreningslivet att boka och under hösten öppnar Stockholms stad upp fler hallar.

– Att Stockholms barn och unga rör på sig och får möjlighet att delta i idrottslivet är mycket viktigt och bidrar till att stärka såväl folkhälsan som sammanhållningen i vår stad. Genom att samutnyttja skolors idrottshallar i större utsträckning kan idrotten få tillgång till fler hallar. Det är ett smart sätt att använda stadens resurser så effektivt som möjligt, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

I Stockholms stads budget för år 2024 gav det rödgröna styret i uppdrag att göra en kartläggning av vilka åtgärder som behövs vid respektive skolidrottshall som ännu inte är bokningsbar. Det kan till exempel handla om åtgärder som ombyggnationer och installation av nya låssystem så att föreningar kan komma in i en idrottshall utan att få tillgång till övriga skollokaler. Dessutom ska olika juridiska aspekter av uthyrningen utredas. Rapporten ska presenteras i november.

– Jag är glad att vårt arbete ger resultat och att vi redan under hösten kan öppna upp fler skolidrottshallar för stadens idrottsföreningar. I ett första skede öppnas ytterligare sex skolidrottshallar upp, varav fyra återöppnas efter renovering eller ombyggnation, säger idrottsnämndens ordförande Maria-Elsa Salvo (S).

Skolidrottshallar som öppnar upp under hösten år 2024

• Fruängens skola, Hägersten-Älvsjö, återöppnad efter renovering.
  • Östermalmsskolan, Norra innerstaden, återöppnad efter renovering.
  • Backluraskolan, Hässelby-Vällingby, nyöppnad hall.
  • Hästhagsskolan, Farsta, återöppnas i september efter renovering och nybyggnation.
  • Solbergaskolan, Hägersten-Älvsjö, återöppnas i september efter renovering.
  • Vasa Reals nya gymnastiksal, Norra innerstaden, nybyggd hall öppnas upp i närtid.

Samverkan och ansvarsfördelning

Idrottsförvaltningens bokningsenhet sköter bokning och har en ambulerande tillsyn som tjänstgör under bokad tid och besöker lokalerna för att vara föreningarna behjälpliga. Vid dessa verksamhetsbesök kontrolleras lokalens skick och att rätt verksamhet använder lokalen. Skolorna har ett arbetsmiljörättsligt samordningsansvar i lokalerna liksom ett ansvar för lokalen och den utrustning som får nyttjas av den som hyr lokalen.

Presskontakt: Fredrik Ståhl, fredrik.stahl@stockholm.se, 076-122 92 23