Fortsatt positiv utveckling på Stockholms arbetsmarknad – 24 000 nya jobb i februari

Stockholms ekonomi växer och näringslivet fortsätter att nyanställa. Nya siffror visar en kraftig ökning av antalet nya jobb i staden. Under februari månad nyanmäldes 23 665 nya jobb i staden, en ökning med 36 procent från samma tid förra året.  Samtidigt minskar arbetslösheten för alla grupper i staden.

Fler stockholmare än någonsin deltar också i stadens vuxenutbildning. Tack vare stadens kraftiga satsning på vuxenutbildning kan alla behöriga sökanden numer garanteras plats inom vuxenutbildningen. Sist alla behöriga sökande kunde garanteras plats var förra gången Socialdemokraterna styrde i staden.

- För oss är utbildning, inte minst inom bristyrken, en ryggrad i arbetsmarknadspolitiken. Bristyrkesutbildningarna bidrar till företagens kompetensförsörjning samtidigt som vi ser till att människor som tidigare stått utanför får den kompetens som krävs för att ta ett jobb på Stockholms arbetsmarknad. Det här är ett långsiktigt arbete så det är glädjande att vi redan nu ser positiva resultat, säger Emilia Bjuggren (S), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Presskontakt: Mika Metso, mika.metso@stockholm.se, mobil: 076-122 92 47

Taggar: