Fortsatt rea på stockholmarnas tillgångar

Idag har den moderatledda majoriteten i Svenska Bostäders styrelse beslutat om nya utförsäljningar av stockholmarnas egendom till ett oförsvarligt pris.

I Södra Hammarbyhamnen säljs en fastighet för ett pris som, korrigerat för inflationen, understiger byggkostnaden för fem år sedan.

Den moderatledda styrelsen beslöt också att påbörja en försäljning av en kulturfastighet på Södermalm, Fredmansgatan 9. Kulturfastigheten beskrivs av Stockholms Stadsmuseum i den bilagda bedömningen som att ”byggnaden äger ett synnerligen stort kulturhistoriskt värde”.

- Moderaterna fortsätter att sälja ut fina attraktiva lägenheter för priser som ligger långt under rådande bostadsrättsmarknadspris. Moderaternas agerande är oansvarigt och orimligt säger Teres Lindberg (s), vice ordförande i Svenska Bostäder.

- Genom att sälja ut attraktiva lägenheter i innerstaden och i närförorten till priser långt under rådande bostadsrättsmarknadspris kommer moderaterna ha avvecklat allmännyttan i Stockholm, så som vi känner den, innan mandatperioden är över. Kvar efter moderaternas härjningar kommer att finnas ett ”social housing” av kontinentalt snitt. Det är sorgligt, avslutar Teres Lindberg (s).

För mer information, kontakta:

Clara von Otter T f pressekreterare 0761-22 90 86

Teres Lindberg (s) vice ordförande Svenska Bostäder 0761-290790