Fortsatt reautförsäljning av allmännyttan

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte fattades det beslut om ett stort antal utförsäljningar, varav de flesta var fastigheter i innerstaden.

• En fastighet byggd 1907 på Birger Jarlsgatan (Östermalm). I köpet ingår ”Kristi Förklarings ortodoxa kyrka”. Pris: 26 389 kronor per kvadratmeter.

• En fastighet på Karlbergsvägen (Vasastaden/Birkastaden). Pris: 27 069 kronor per kvadratmeter.

- Idag är 85 procent av Svenska Bostäders bestånd i innerstaden föremål för ombildning. När denna mandatperiod är över kommer allmännyttan i innerstaden att nästan vara utraderad. Moderaterna genomför utförsäljningen till priser som är mycket ofördelaktiga för stockholmarna och till konsekvens av sämre fungerande bo- och arbetsmarknad och ökad segregation, säger Teres Lindberg (s) vice ordförande i Svenska Bostäder.

- Vi vill vi ha ett blandat Stockholm. Ett Stockholm där undersköterskans barn leker på gården tillsammans med direktörens barn. Ett Stockholm där plånbokens tjocklek inte betyder allt för individens frihet och valfrihet. Moderaternas utförsäljningsfixering kommer att skapa ett mer segregerat och kluvet Stockholm. På sikt kommer vi alla stockholmare att bli förlorare på detta, avslutar Teres Lindberg.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199