Fritids för 85 flyktingbarn hotas!

I budgetförslag 2008 från Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning skrivs: ”socialtjänstens verksamhet för ungdomar på Elektravägens genomgångsbostäder kommer att styras över från mer fritidsinriktad verksamhet till individinriktade insatser.”

Lokalerna för verksamheten upplåts av hyresvärden Stiftelsen Hotelhem och de kommer nu att stå tomma.

- Flyktingbostäderna på Elektravägen finns i ett industriområde, är hårt slitna med en torftig asfaltmiljö utanför. Trångboddhet, osäker livssituation och svåra omständigheter gör att de 85 barnen mellan 6-16 år har mycket stort behov fritidsverksamhet som återkommer och där det finns andra trygga vuxna. Särskilt viktigt är att ha verksamheter som bryter monotonin och isoleringen under t ex skollov, säger Monika Lindh (s), vice ordförande i Stiftelsen Hotelhem.

- Jag kräver att stiftelsen, stadsdelsförvaltning, nämnden och ansvarigt borgarråd ska se till att fritidsverksamheten för flyktingbarnen säkras.

- Det är rent skamligt att hårt utsatta barn ska förlora ett så här viktigt ankare i tillvaron. De behöver lika mycket stöd i tillvaron idag som förvaltningen bedömde att de behövde 2004. Det enda som ändrats är att det nu finns en borgerlig majoritet som sänker skatten på bekostnad av hårt prövade barn. Har vi råd med det? avslutar Monika Lindh.

För mer information, kontakta;

Monika Lindh 0768-25 24 46